Szukaj

Mików
Mików, tory nieczynnej kolejki (foto: P.Szechyński)
Mików to niewielka osada leśna leżąca w dolinie potoku Mikowego u jego ujścia do Osławy.

Nazwa Mikowa wywodzi się (z łemkowskiego "Mykiw") z nazwy osobowej Mik (Mikołaj). Przez wieś biegną tory kolejki wąskotorowej, jest tam także jej przystanek w chwili obecnej w związku ze zlikwidowaniem kursowania kolejki na tej trasie - nieczynny. Mniej więcej w połowie miejscowości (w części zwanej Pohariwka), po lewej stronie potoku, w pobliżu przydrożnego źródełka, znajdowała się cerkiew greckokatolicka Uspienija Preczystoj Bohorodyci (Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny), po której został do dnia dzisiejszego niestety tylko wieniec starych drzew (a raczej jego resztki) otaczających kiedyś tę świątynię, oraz zrujnowany cmentarz.

Obecnie na osadę składa się kilkanaście zabudowań - w tym leśniczówka. Tuż przy drodze, która biegnie dalej do Duszatyna stoi zrujnowany sklepik i przystanek kolejki, która dawniej przemierzała dolinę. Idąc tą drogą dalej, po pokonaniu czterech brodów i minięciu retort wyjdziemy w Duszatynie, przy moscie kolejki nad Osławą, tuż obok pola namiotowego i skrętu szlaku czewonego na Chryszczatą.

Mików
Chatka pracowników leśnych (foto: P. Szechyński)
Pozostała część osady ciągnie się wzdłuż Mikowego potoku, dokąd prowadzi szeroka droga w prawo.

Zabudowania w tym miejscu są dosć rozrzucone, wieś jest bardzo malownicza, spokojna - czuć jak się to mówi "klimat". Idąc tą drogą dalej, opuszczamy Mików i po ok. 1km po prawej stronie drogi ujrzymy ciekawy most. Jest to wiadukt dawnej kolejki wąskotorowej nad Mikowym. Odgałęzienie to prowadziło na tzw. "górny skład". Jednak ten odcinek został zlikwidowany dośc dawno (zanim kolejka przestała kursować na trasie Rzepedź - Smolnik), a tory rozebrane. Most zachował się w bardzo dobrym stanie, podobnie jak wysoki nasyp. Po mostem niewielki "wodospadzik", spływający po dawnych płytach.

Kontynuując marsz w tę stronę, po minięciu wypału (retorty), chatki robotników leśnych (po prawej), doszlibyśmy, wśród bardzo malowniczego lasu z przewagą buka na Przełęcz Żebrak, skąd droga rozgałęzia się: w prawo do Woli Michowej, oraz prosto: do Rabego. Idąc w kierunku Rabego po krótkiej chwili osiągamy szlak czerwony, który biegnie na Chryszczatą oraz w stronę przeciwną - do Cisnej przez Wołosań. 2km od wspomnianego rozgałęzienia, po lewej stronie drogi studencka baza namiotowa Rabe.

P. Szechyński

Mików z lotu ptaka (fot. unipha)

Materiały prezentowane na stronach serwisu (teksty, zdjęcia) chronione są prawem autorskim. Wykorzystanie wymaga zgody redakcji.